Publié le 15 mars 2024

De kans is groot dat uw (tweede) auto u maandelijks honderden euro’s meer kost dan u denkt, voornamelijk door de systematische onderschatting van de afschrijving.

  • De ware maandelijkse kosten van een eigen auto liggen vaak dichter bij de € 600 dan de € 400 die men inschat.
  • Het financiële kantelpunt waarop een eigen auto duurder wordt dan een deelauto-abonnement ligt voor de meeste Nederlandse gezinnen rond de 10.000 à 15.000 kilometer per jaar.

Aanbeveling: Stop met schatten en start met meten. Gebruik een gedetailleerde checklist om uw ‘kostenblindheid’ te doorbreken en een rationele, financiële beslissing te nemen.

Voor veel gezinnen in Nederlandse steden voelt de tweede auto op de oprit als een zekerheid. Een stukje gemak, een noodoplossing voor onverwachte ritten. Maar wat als dit gevoel van zekerheid een dure illusie is? De discussie over de overstap naar deelvervoer verzandt vaak in algemeenheden over vrijheid versus kosten. Men telt de verzekering en wegenbelasting op, vergelijkt dit met een abonnementsprijs en trekt een snelle conclusie. Deze aanpak is echter fundamenteel onvolledig.

Het echte vraagstuk gaat dieper. Het raakt aan wat economen ‘kostenblindheid’ noemen: het systematisch negeren van de grootste kostenpost, de afschrijving. Daarnaast speelt de ‘bezitsbias’ een rol, de psychologische neiging om meer waarde te hechten aan wat we bezitten (de auto voor de deur) dan aan een rationeel beter alternatief (een deelauto op 300 meter afstand). Dit artikel doorbreekt deze denkfouten. We benaderen de vraag niet als een kwestie van gevoel, maar als een rekenkundig probleem gericht op het huishoudboekje.

We zullen de verborgen financiële realiteit van uw auto blootleggen, een datagedreven framework bieden om uw persoonlijke ‘mobiliteitsportfolio’ samen te stellen en de kritieke vragen beantwoorden over beschikbaarheid en noodgevallen. Het doel is niet om u te overtuigen, maar om u de juiste economische handvatten te geven voor een zuiver financiële afweging.

Voor wie de informatie liever visueel tot zich neemt, biedt de onderstaande video een inspirerende kijk op de verschuiving naar nieuwe, slimmere vormen van mobiliteit die in Nederland plaatsvindt.

Dit artikel is gestructureerd om u stapsgewijs door alle relevante financiële en praktische overwegingen te leiden. De inhoudsopgave hieronder geeft u een overzicht van de onderwerpen die we zullen behandelen, van de verborgen kosten tot de beste apps voor het plannen van uw reizen.

Waarom onderschatten autobezitters hun maandelijkse kosten met gemiddeld € 200?

De kern van de misrekening rond autokosten ligt in een wijdverbreid fenomeen: kostenblindheid. Autobezitters focussen op de direct zichtbare uitgaven zoals brandstof, verzekering en wegenbelasting. Dit creëert een vertekend en te rooskleurig beeld. Een realistische berekening laat een heel ander financieel plaatje zien. Volgens het Nibud variëren de totale autokosten van €384 tot €675 per maand voor een middenklasse auto. De meeste schattingen van consumenten blijven steken aan de onderkant van deze bandbreedte.

De grootste boosdoener is de meest onzichtbare kostenpost: de afschrijving. Dit is het waardeverlies van de auto, een bedrag dat u niet maandelijks van uw rekening ziet afgeschreven, maar dat een enorme impact heeft op de totale kosten van bezit. Een onderzoek van de ANWB illustreert dit pijnlijk: de waardevermindering van een nieuwe Hyundai Tucson kan oplopen tot ruim € 460 per maand. Dit bedrag wordt door vrijwel elke autobezitter genegeerd in de maandelijkse ‘berekening’.

Andere vaak vergeten kosten zijn periodiek onderhoud, de jaarlijkse APK, onverwachte reparaties, parkeervergunningen en de kosten voor het vervangen van banden. Al deze kleine en grote uitgaven samen duwen de werkelijke maandlasten ver boven de initiële inschatting. Het is deze structurele onderschatting die de financiële vergelijking met deelvervoer scheef trekt. De eerste stap naar een rationele beslissing is dan ook het doorbreken van deze kostenblindheid door alle, maar dan ook echt álle, kostenposten eerlijk op een rij te zetten.

Actieplan: uw werkelijke autokosten in 5 stappen

  1. Waardevermindering berekenen: Bepaal de aanschafprijs en de huidige verkoopwaarde. Deel het verschil door het aantal maanden dat u de auto bezit. Dit is uw maandelijkse afschrijving.
  2. Vaste lasten inventariseren: Tel de maandelijkse kosten voor motorrijtuigenbelasting (afhankelijk van uw provincie), autoverzekering en eventuele parkeervergunning bij elkaar op.
  3. Onderhoud budgetteren: Neem het totaalbedrag van de APK, grote beurten en kleine reparaties van de afgelopen 24 maanden. Deel dit door 24 voor een gemiddeld maandelijks bedrag.
  4. Variabele kosten optellen: Bereken uw gemiddelde maandelijkse uitgaven aan brandstof, parkeerkosten, wasstraat en vloeistoffen.
  5. De confrontatie: Tel de bedragen uit stap 1 tot en met 4 bij elkaar op. Vergelijk dit totaal met wat u dacht maandelijks kwijt te zijn. Het verschil is de ‘prijs’ van uw kostenblindheid.

Hoe combineert u verschillende deel-abonnementen zonder het overzicht te verliezen?

De overstap van één eigen auto naar een flexibel systeem van deelvervoer kan overweldigend lijken. U ruilt de eenvoud van één voertuig in voor een landschap van verschillende aanbieders met elk hun eigen app, tarieven en voorwaarden. De sleutel tot succes ligt in het anders kaderen van dit probleem: zie het niet als een verlies van eenvoud, maar als het opbouwen van een persoonlijk mobiliteitsportfolio. Net als bij beleggen, spreidt u uw ‘investering’ over verschillende opties om voor elke situatie de meest efficiënte oplossing te hebben.

De angst voor een chaos van apps en accounts is echter een reële frictiekost. Gelukkig zijn er in Nederland zogenaamde Mobility as a Service (MaaS)-apps die dit probleem oplossen. Een platform als Gaiyo functioneert als een centrale hub voor uw mobiliteitsportfolio. Volgens Gaiyo zelf kun je met hun alles-in-één mobiliteitsapp reizen plannen, boeken, betalen en beheren, ongeacht het vervoersmiddel. Dit soort apps integreert het aanbod van verschillende deelvervoerders, het openbaar vervoer en zelfs parkeeropties.

Het stelt u in staat om per rit de meest logische keuze te maken op basis van kosten, tijd en beschikbaarheid, zonder te hoeven jongleren met tientallen apps. Voor een korte rit in de stad is een e-scooter van Check of Felyx wellicht ideaal, terwijl voor een weekendje weg een station-based auto van Greenwheels of MyWheels de voorkeur heeft. De onderstaande tabel geeft een overzicht van de belangrijkste spelers in het Nederlandse deellandschap.

Overzicht van deelvervoeraanbieders in Nederland
Aanbieder Type Dekking Bijzonderheden
Greenwheels Station-based Landelijk Ideaal voor geplande dagelijkse ritten
MyWheels Particulier + zakelijk 500+ steden Vaak de goedkoopste optie voor ritten van een paar uur
Sixt Share Free-floating Grote steden (Randstad) Flexibel, laat toe om grensoverschrijdend te reizen
Check/Felyx E-scooters Stadscentra Perfect voor zeer korte, snelle ritten

Eigen auto voor de deur of deelauto op 300 meter: wat wint in noodsituaties?

Een van de krachtigste argumenten voor het behouden van een eigen auto is de ‘bezitsbias’: het idee dat de auto voor de deur een absolute garantie is voor mobiliteit in noodgevallen. « Wat als ik ‘s nachts met een ziek kind naar het ziekenhuis moet? » is een veelgehoorde en valide zorg. Deze angst voor het onverwachte weegt zwaar en maakt de rationele, financiële afweging vaak ondergeschikt. De vraag is echter of de vermeende zekerheid van een eigen auto opweegt tegen de gegarandeerde hoge vaste kosten, en of er geen alternatief plan mogelijk is.

Vader draagt kind terwijl hij 's nachts naar verlichte deelauto loopt

Zoals de afbeelding illustreert, kan de korte wandeling naar een deelauto in een stressvolle situatie als een grote barrière voelen. De sleutel is niet om deze emotie te negeren, maar om haar te ondervangen met een robuust noodmobiliteitsplan. In plaats van te vertrouwen op één enkele optie (de eigen auto, die ook startproblemen kan hebben), creëert u een gelaagd systeem van alternatieven. De kans dat álle deelauto’s in de buurt bezet zijn, er geen taxi beschikbaar is én de buren niet thuis zijn, is statistisch gezien verwaarloosbaar klein.

Een dergelijk plan kan de psychologische ‘veiligheidsdeken’ van de eigen auto vervangen door een rationeel en veerkrachtig systeem. De volgende stappen vormen de basis voor zo’n plan:

  • Installeer meerdere apps: Zorg dat u accounts heeft bij minimaal twee verschillende deelauto-aanbieders (bv. MyWheels, Greenwheels) om de kans op beschikbaarheid te maximaliseren.
  • Sla taxinummers op: Programmeer het nummer van een lokale taxicentrale in uw telefoon.
  • Gebruik ride-hailing als backup: Installeer en configureer apps als Uber of Bolt voor een extra laag van zekerheid.
  • Maak buurt-afspraken: Bespreek de mogelijkheid van wederzijdse hulp in noodgevallen met buren, eventueel via een buurtapp.
  • Ken uw omgeving: Weet waar de dichtstbijzijnde vaste standplaatsen van deelauto’s zijn.

De fout van het niet controleren van de deelauto voor vertrek (eigen risico)

Een van de concrete ‘frictiekosten’ van deelvervoer is de verantwoordelijkheid die u draagt voor het voertuig. Anders dan bij uw eigen auto, waar een krasje vooral emotionele schade veroorzaakt, kan een niet-gemelde beschadiging bij een deelauto leiden tot een aanzienlijke financiële claim. Elke rit begint met een inspectie. Het overslaan van deze stap uit haast of gemakzucht is een riskante gok, want het kan u confronteren met het eigen risico bij schade, dat aanzienlijk kan zijn.

Het is een economische realiteit dat deelauto-aanbieders de kosten van schade moeten dekken. Dit vertaalt zich in een standaard eigen risico dat per aanbieder verschilt, maar vaak tussen de € 350 en € 1000 ligt. Dit bedrag is een wezenlijk financieel risico voor elk gezin. Het is daarom van groot belang om niet alleen de uurtarieven, maar ook deze voorwaarden mee te wegen in de keuze voor een aanbieder. Gelukkig bieden de meeste platformen de mogelijkheid om dit risico tegen een meerprijs per rit of via een hoger abonnementstarief te verlagen.

De onderstaande tabel, gebaseerd op algemeen beschikbare data, geeft een indicatie van de verschillen in eigen risico tussen grote Nederlandse aanbieders. Deze cijfers benadrukken het belang van een bewuste keuze en het afwegen van risico tegen kosten.

Indicatieve vergelijking van eigen risico bij Nederlandse deelauto’s
Aanbieder Standaard eigen risico Verlaging mogelijk Extra kosten voor verlaging
MyWheels €500 Ja, tot €150 Circa €5-10/dag
Greenwheels €350 Ja, via abonnement Circa €3-7/dag
Sixt Share €1000 Ja, tot €200 Circa €10-15/dag

Wanneer grijpt u mis bij deelvervoer en hoe anticipeert u op piekmomenten?

De meest voorkomende angst bij het overwegen van deelvervoer is de vrees voor onbeschikbaarheid: « Wat als ik een auto nodig heb en er is er geen? » Dit is een valide punt, maar het verdient een rationele, economische analyse in plaats van een emotionele. Het is cruciaal om te beseffen dat de meeste privéauto’s een extreem inefficiënt bezit zijn. Uit diverse onderzoeken blijkt dat auto’s gemiddeld 95% van de tijd stilstaan, oftewel 23 uur per dag. Ze nemen simpelweg dure openbare ruimte in beslag zonder productief te zijn. Deelvloten zijn per definitie efficiënter en hebben een veel hogere bezettingsgraad.

Dat gezegd hebbende, zijn er inderdaad voorspelbare piekmomenten waarop de vraag het aanbod kan overstijgen. Dit zijn typisch de zonnige weekenddagen, de start van schoolvakanties en de ochtend- en avondspits in steden met ‘free-floating’ systemen. De sleutel tot het succesvol navigeren van deze pieken is niet hopen op geluk, maar anticiperen. Deelvervoer vereist een kleine verschuiving van een reactieve naar een proactieve mindset.

Voor een geplande rit, zoals een weekendje weg of een familiebezoek, is de oplossing eenvoudig: reserveer de auto van tevoren. De meeste station-based aanbieders zoals Greenwheels en MyWheels staan toe om weken of zelfs maanden van tevoren een auto vast te leggen. Dit elimineert de onzekerheid volledig. Voor spontane ritten tijdens een piekmoment is de strategie, zoals eerder besproken, het hebben van een gelaagd plan. Als de dichtstbijzijnde MyWheels-auto bezet is, is er wellicht een Greenwheels-station op een paar minuten extra lopen, of is een elektrische scooter of zelfs het openbaar vervoer een sneller alternatief. Door flexibel te zijn in uw keuze, minimaliseert u de kans dat u volledig misgrijpt.

Hoe bespaart u € 250 per maand op vaste lasten zonder comfort in te leveren?

De potentiële besparing is de primaire drijfveer om de overstap van een eigen auto naar deelvervoer te overwegen. Om dit concreet te maken, moeten we het financiële kantelpunt bepalen: het punt waarop de totale kosten van een eigen auto hoger worden dan de kosten van een deelauto-abonnement in combinatie met andere vervoersmiddelen. Voor de meeste Nederlandse gezinnen ligt het financiële kantelpunt rond de 10.000-15.000 kilometer per jaar. Rijdt u (met uw tweede auto) minder dan dit, dan is de kans economisch zeer groot dat u geld verliest door de auto aan te houden.

Gezin zit samen aan keukentafel met rekenmachine en mobiliteitsbudget overzicht

Laten we een rekenvoorbeeld nemen. De gemiddelde maandelijkse kosten van een compacte middenklasse auto liggen, inclusief de vergeten afschrijving, al snel rond de € 450. Een gemiddeld gezin dat een tweede auto wegdoet en overstapt op een ‘medium’ deelauto-abonnement (€ 50-100 p/m) gecombineerd met extra ritten, openbaar vervoer en misschien een deelscooter, komt vaak uit op totale mobiliteitskosten van € 150-200 per maand. De netto besparing bedraagt dan al snel € 250 per maand, oftewel € 3000 per jaar.

Een praktijkvoorbeeld van Greenwheels illustreert dit. Het koppel Roy en Elsbeth verving hun eigen auto voor een deelauto-abonnement. Hun analyse toonde aan dat ze hiermee € 51 per maand besparen, ruim € 600 per jaar. Belangrijker nog, de eenmalige opbrengst van de verkoop van hun auto leverde een aanzienlijk bedrag op dat ze nu gebruiken voor andere doeleinden, zoals vakanties. Dit toont aan dat de besparing tweeledig is: structureel lagere maandlasten én een directe kapitaalinjectie. De vraag is niet óf u kunt besparen, maar hoeveel. En dat hangt volledig af van uw persoonlijke kilometerverbruik en de werkelijke kosten van uw huidige auto.

Wanneer worden zelfrijdende deelauto’s de norm in Nederlandse woonwijken?

De discussie over de toekomst van mobiliteit is niet compleet zonder te kijken naar autonome voertuigen. Hoewel een volledig zelfrijdende auto in elke straat nog toekomstmuziek lijkt, zijn de ontwikkelingen in een stroomversnelling geraakt. Dit is geen abstracte sciencefiction meer, maar een concrete technologische en maatschappelijke transitie die de businesscase voor deelvervoer exponentieel zal versterken. Nederland loopt hierin voorop met diverse pilots en een duidelijke ambitie.

Een concreet voorbeeld is de pilot in de regio Rotterdam-The Hague Airport. Sinds medio 2023 rijdt hier een volledig zelfrijdende shuttlebus op de openbare weg, die passagiers vervoert op een vaste route. Dit soort projecten zijn cruciaal om data te verzamelen, de technologie te testen en het publiek te laten wennen aan het concept. De volgende stap is de uitrol van autonome deelsystemen binnen afgebakende gebieden, zoals woonwijken of campussen.

De Nederlandse overheid heeft een duidelijke visie op de implementatie. Volgens de meest recente actieagenda voor zelfrijdend vervoer verwacht Nederland klaar te zijn voor de introductie van autonome voertuigen in 2027. Dit betekent niet dat alle auto’s dan zelf rijden, maar wel dat de wet- en regelgeving is aangepast om grootschaligere introducties van systemen met een hoog niveau van autonomie (Level 4) mogelijk te maken. Voor deelvervoer betekent dit een revolutie: auto’s kunnen zichzelf na een rit verplaatsen naar een oplaadpunt of naar een zone waar meer vraag is, wat de efficiëntie en beschikbaarheid drastisch verhoogt. Het ‘last mile’ probleem wordt hiermee opgelost, waardoor de noodzaak van een eigen auto voor de deur nog verder afneemt.

Kernpunten om te onthouden

  • De grootste verborgen kostenpost van een eigen auto is de afschrijving, die vaak honderden euro’s per maand bedraagt en structureel wordt onderschat.
  • Het financiële kantelpunt ligt voor de meeste gezinnen rond de 10.000-15.000 km/jaar. Daaronder is deelvervoer vrijwel altijd goedkoper.
  • Moderne MaaS-apps (Mobility as a Service) zoals Gaiyo fungeren als een ‘portfolio manager’ die het gebruik van meerdere deelvervoersopties eenvoudig en overzichtelijk maken.

Welke reis-app plant uw multimodaal traject het beste: Gaiyo, NS of Google?

Nu de financiële en psychologische aspecten zijn geanalyseerd, komt de praktische uitvoering. Het succes van een leven zonder (tweede) eigen auto hangt af van de kwaliteit van de hulpmiddelen. De smartphone is hierbij uw belangrijkste instrument. De vraag is welke app het meest geschikt is om uw nieuwe, flexibele ‘mobiliteitsportfolio’ te beheren. De keuze hangt af van uw primaire doel: pure navigatie, OV-planning, of een volledig geïntegreerde ervaring.

Traditionele apps zoals Google Maps zijn uitstekend voor navigatie en het tonen van verschillende vervoersopties, maar ze missen een cruciale functie: de mogelijkheid om direct te boeken en te betalen. U kunt zien dat er een deelauto in de buurt is, maar u moet alsnog de app van de desbetreffende aanbieder openen. Apps als de NS Reisplanner of 9292 zijn zeer sterk in het plannen van reizen met het openbaar vervoer, maar hun integratie met andere deelmobiliteit is vaak beperkt.

De echte meerwaarde voor een gezin dat overstapt, zit in de zogenaamde MaaS-apps, waarvan Gaiyo in Nederland de bekendste is. Deze apps gaan verder dan plannen; ze integreren het boeken én betalen van verschillende diensten. Een pilot in Leidsche Rijn (Utrecht) toonde aan dat tienduizenden gebruikers via de app kennismaakten met alternatieve vervoersvormen. De kracht ligt in het naadloos kunnen combineren van een treinreis met een deelscooter voor het laatste stukje, alles betaald vanuit één account. Voor een gezin betekent dit overzicht en gemak. De onderstaande tabel vat de verschillen samen.

Vergelijking van functionaliteiten van mobiliteitsapps
App Functionaliteit Deelvervoer integratie Betaalgemak
Gaiyo Plan, boek, betaal Uitgebreid (MyWheels, Greenwheels, Check, Felyx) Alles-in-één account
NS Reisplanner Focus op Openbaar Vervoer Beperkt (OV-fiets) Voornamelijk NS-tickets
Google Maps Navigatie & route-opties Toont opties, geen boeking Geen directe betaling
9292 Focus op Openbaar Vervoer Minimaal Voornamelijk OV-tickets

De keuze voor de juiste app is de laatste, cruciale stap in de transitie. Het loont de moeite om de app te kiezen die het beste past bij uw nieuwe, multimodale reisgedrag.

Bereken nu uw persoonlijke kantelpunt en neem een financieel gefundeerde beslissing over de toekomst van uw (tweede) auto.

Veelgestelde vragen over deelvervoer en eigen risico

Wat te doen bij niet-gemelde oude schade aan een deelauto?

Maak direct, voordat u de motor start, duidelijke foto’s van de bestaande schade. Meld deze onmiddellijk via de app van de aanbieder. De meeste apps hebben hiervoor een specifieke functie bij de start van de huurperiode. Bewaar de melding en de foto’s als bewijs om te voorkomen dat de schade op u verhaald wordt.

Dekt mijn reisverzekering het eigen risico van een deelauto?

Dit is afhankelijk van uw polis. Sommige uitgebreide, doorlopende reisverzekeringen, bijvoorbeeld van aanbieders als de ANWB of Centraal Beheer, bieden dekking voor het eigen risico van huurauto’s. Dit kan ook gelden voor deelauto’s. Controleer altijd de polisvoorwaarden of neem contact op met uw verzekeraar om dit te verifiëren.

Wie betaalt de schoonmaakkosten als de vorige gebruiker de deelauto vuil heeft achtergelaten?

De vervuiler is in principe verantwoordelijk en kan een boete krijgen van de aanbieder. Het is echter uw verantwoordelijkheid om de staat van het interieur te controleren en te melden voordat u vertrekt. Maak foto’s van de rommel en meld dit via de app. Als u dit niet doet, loopt u het risico dat u als laatste gebruiker aansprakelijk wordt gesteld voor de schoonmaakkosten.

Rédigé par Bram Jansen, Logistiek adviseur en expert in zero-emissie stadsdistributie en mobiliteitstransities. Hij ondersteunt bedrijven bij de overstap naar elektrisch vervoer en het optimaliseren van supply chains in drukstedelijke gebieden.