Publié le 16 mai 2024

Wekelijks 2 uur reistijd besparen rond Rotterdam is geen kwestie van een betere app, maar van een slimmere, analytische strategie.

  • Navigatie-algoritmes optimaliseren voor de kortste tijd, niet voor uw comfort of veiligheid, wat leidt tot onwenselijk sluipverkeer.
  • De échte winst zit in het combineren van app-data, openbare verkeersmodellen en het managen van uw eigen cognitieve belasting.

Aanbeveling: Analyseer uw route niet alleen op duur, maar ook op complexiteit, kosten en stressfactoren voor een daadwerkelijk optimale reis.

De dagelijkse realiteit voor de forens in de regio Rotterdam is vaak een frustrerende aaneenschakeling van remlichten op de A16, A20 of rond de Brienenoordbrug. De verleiding om blind te varen op de beloften van een navigatie-app is groot. Apps als Waze of Google Maps zijn onmiskenbaar krachtige tools, gevoed door enorme hoeveelheden data. Maar het simpelweg volgen van de snelste route is een strategie die vaak leidt tot onverwachte nadelen, zoals het doorkruisen van krappe woonwijken of het maken van complexe manoeuvres die de stress alleen maar verhogen. Volgens de Traffic Index waren Rotterdammers gemiddeld 48 uur langer onderweg door verkeersopstoppingen per jaar, een gigantisch verlies van kostbare tijd.

De standaard aanpak is reactief: u start de app en volgt de aanwijzingen. Maar wat als de sleutel tot structurele tijdwinst niet ligt in het blindelings volgen, maar in het strategisch vooruitdenken? De kern van het probleem is dat een algoritme is ontworpen om één variabele te optimaliseren: reistijd. Het houdt geen rekening met uw persoonlijke voorkeuren, de cognitieve belasting van een onbekende route, of de leefbaarheid van de wijken waar u doorheen wordt gestuurd. De werkelijke doorbraak in het verkorten van uw reistijd schuilt in het aannemen van de mindset van een verkeerskundige: u moet de data interpreteren, de beperkingen van de algoritmes begrijpen en keuzes maken die verder gaan dan de route op uw scherm.

Dit artikel biedt geen nieuwe magische app, maar een analytisch raamwerk. We ontleden de logica achter uw navigatiesysteem, vergelijken de databronnen van de populairste apps en analyseren de psychologische en financiële kosten van verschillende keuzes. Door deze diepere laag van inzicht kunt u van een passieve volger veranderen in een actieve strategische navigator, die daadwerkelijk controle neemt over zijn reistijd en welzijn.

In de volgende secties duiken we diep in de mechanismen van moderne navigatie, bieden we concrete vergelijkingen en geven we u de tools om uw dagelijkse reis rond Rotterdam fundamenteel te optimaliseren.

Waarom stuurt uw navigatie-app u soms via een woonwijk en is dat wenselijk?

Het fenomeen is bekend: plotseling adviseert uw navigatie-app u de snelweg te verlaten voor een ogenschijnlijk snellere route door een rustige woonwijk. De logica hierachter is puur wiskundig. Het algoritme van de app heeft maar één doel: u zo snel mogelijk van A naar B brengen. Wanneer de doorstroming op de hoofdwegen stagneert, zoekt het systeem naar de kleinst mogelijke openingen in het wegennetwerk, en dat zijn vaak de lokale straten die niet voor doorgaand verkeer zijn bedoeld. Dit gedrag wordt versterkt doordat de filedruk in grote steden zoals Rotterdam met gemiddeld 20% is gestegen, waardoor de algoritmes steeds agressiever op zoek gaan naar alternatieven.

Vanuit het perspectief van de individuele bestuurder lijkt dit een slimme zet. U wint misschien enkele minuten. Maar op collectief niveau creëert dit een significant probleem: sluipverkeer. Deze toename van verkeer in woonwijken leidt tot onveilige situaties voor spelende kinderen en fietsers, geluidsoverlast en een verminderde leefbaarheid. Het is dan ook een ontwikkeling die maatschappelijk zeer onwenselijk is.

Gemeenten zoals Rotterdam zijn zich hier terdege van bewust en nemen actief maatregelen om dit tegen te gaan. Een goed voorbeeld hiervan is het recente verkeerscirculatieplan.

Casestudy: Rotterdams verkeersplan tegen sluipverkeer

De gemeente Rotterdam implementeert actief plannen om doorgaand verkeer te dwingen de hoofdwegen te gebruiken in plaats van door woonwijken te snijden. Het doel is het creëren van veilige, leefbare wijken met meer ruimte voor groen, voetgangers en fietsers. Door fysieke aanpassingen zoals het veranderen van rijrichtingen of het plaatsen van paaltjes (modal filters), wordt het voor navigatie-apps onmogelijk om deze wijken nog als efficiënte sluiproutes te gebruiken.

Voor de slimme forens betekent dit dat blind vertrouwen op de app risicovol is. Een voorgestelde sluiproute kan niet alleen onethisch zijn, maar ook onpraktisch worden door nieuwe gemeentelijke maatregelen. Het kritisch beoordelen van een voorgestelde route op basis van wegtype is daarom een essentiële vaardigheid geworden.

Google Maps, Waze of Flitsmeister: welke app voorspelt de file het nauwkeurigst?

De keuze voor een navigatie-app is bepalend voor de kwaliteit van uw reisadvies. Hoewel veel apps op elkaar lijken, zitten er fundamentele verschillen in hun databronnen en algoritmes, wat resulteert in wisselende prestaties, met name in de dynamische verkeerssituatie van Rotterdam. De nauwkeurigheid van een filevoorspelling hangt af van de data die de app gebruikt: realtime (crowdsourced) data, historische data, of officiële data van wegbeheerders.

Waze is de koning van crowdsourcing. De kracht van de app ligt in de zeer actieve community die continu meldingen doorgeeft over files, ongevallen en flitsers. Dit maakt Waze extreem actueel, maar soms ook gevoelig voor de subjectieve input van gebruikers. Google Maps combineert de kracht van crowdsourced data (van alle Android-gebruikers met locatievoorzieningen aan) met een enorme database van historische verkeerspatronen. Dit stelt Google Maps in staat om zeer accurate voorspellingen te doen, niet alleen over de huidige situatie, maar ook over de verwachte verkeersdrukte op een later tijdstip.

Flitsmeister heeft een unieke positie in Nederland. Naast een actieve community voor flitsermeldingen, heeft de app een directe koppeling met de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW). Dit betekent dat het data ontvangt van de lussen in de weg, wat een zeer objectieve meting van de verkeersflow oplevert. Voor Nederlandse snelwegen is dit een zeer betrouwbare bron.

Drie smartphones met verschillende navigatie-apps in auto dashboard

De ‘beste’ app hangt dus af van uw specifieke behoefte. Voor de meest accurate flitsermeldingen in Nederland is Flitsmeister superieur. Voor hyperactuele, door gebruikers gemelde incidenten is Waze sterk. Voor de beste allround voorspelling, inclusief uitmuntende rijstrookbegeleiding in complexe Rotterdamse verkeerssituaties, heeft Google Maps vaak de voorkeur. De onderstaande tabel vat de belangrijkste verschillen samen.

Deze vergelijking, gebaseerd op een analyse van de verschillende navigatie-apps, toont de unieke sterktes van elk platform.

Vergelijking Navigatie-apps voor de Nederlandse Situatie
Kenmerk Flitsmeister Waze Google Maps
Flitsers Nederland Zeer betrouwbaar Minder specifiek NL Beperkt
Community-meldingen Beperkt Zeer uitgebreid Recent toegevoegd
Rijstrookbegeleiding Niet aanwezig Beperkt Uitstekend
Databronnen NDW koppeling Crowdsourced Crowd + historisch

Telefoonhouder of ingebouwd systeem: wat is veiliger en sneller up-to-date?

De interface waarmee u navigeert, is net zo belangrijk als de software zelf. De keuze tussen een smartphone in een houder en een in het dashboard geïntegreerd systeem heeft directe implicaties voor veiligheid, actualiteit en gebruiksgemak. Een ingebouwd systeem, vooral de moderne varianten met Apple CarPlay of Android Auto, biedt de beste integratie. De bediening via het grotere autoscherm, de stuurknoppen en de superieure stemcommando’s minimaliseert de afleiding aanzienlijk. De fysieke hardware is naadloos verwerkt in het dashboard, wat zorgt voor een stabiel en veilig gebruik. Het nadeel van oudere, merk-eigen systemen is vaak de actualiteit; kaartupdates kunnen duur en omslachtig zijn.

Een smartphone in een houder biedt maximale flexibiliteit en is altijd up-to-date. U heeft toegang tot de nieuwste versies van elke denkbare navigatie-app, met de meest recente kaarten en functies. De kosten zijn minimaal. De keerzijde is de veiligheid. Een losse telefoon kan een projectiel worden bij een ongeval, en de bediening op een kleiner scherm leidt sneller tot afleiding. De plaatsing van de houder is cruciaal: deze moet binnen het gezichtsveld zijn, maar mag het zicht op de weg niet blokkeren. De Nederlandse wetgeving is hier duidelijk over: de telefoon mag in een houder zitten, maar u mag hem tijdens het rijden niet vasthouden of bedienen.

Voor de meeste gebruikers bieden Apple CarPlay en Android Auto de gulden middenweg. Ze combineren de superieure update-snelheid en app-keuze van een smartphone met de veiligheid en het gebruiksgemak van een ingebouwd systeem. Zelfs premium apps met abonnementskosten kunnen hun waarde bewijzen door een betere interface. Zoals een expert opmerkt over een betaalde dienst:

De algemene weergave en duidelijke aanduiding van rijbanen en afslagen voelt voor mij echt veel beter dan bij Google maps. Daar heb ik wel € 20,- per jaar voor over.

– Gebruiker TomTom Go Navigation, Androidworld gebruikerservaring

Het optimaliseren van uw navigatie-setup is een belangrijke stap. De volgende checklist helpt u uw huidige systeem te auditen en te verbeteren voor maximale veiligheid en efficiëntie.

Uw actieplan voor een veilige en efficiënte navigatie-setup

  1. Integratie kiezen: Evalueer of uw auto Apple CarPlay of Android Auto ondersteunt voor de beste en veiligste interface.
  2. Positie optimaliseren: Monteer een telefoonhouder op dashboardhoogte, zodat uw blik op de weg blijft en het zicht niet wordt belemmerd.
  3. Stemcommando’s activeren: Maak er een gewoonte van om stembediening te gebruiken voor het instellen van routes en andere commando’s om aanraking tijdens het rijden te vermijden.
  4. Software actualiseren: Controleer wekelijks op updates voor uw favoriete navigatie-apps om te garanderen dat u met de meest actuele kaart- en verkeersdata rijdt.
  5. Routes vooraf testen: Experimenteer met alternatieve routes buiten de spits voor belangrijke ritten, zodat u in een stressvolle situatie niet voor verrassingen komt te staan.

De fout van het altijd aan laten staan van locatievoorzieningen zonder noodzaak

Moderne navigatie-apps zijn datagedreven ecosystemen. Uw telefoon is niet alleen een ontvanger van informatie, maar ook een cruciale zender. Door uw locatie te delen, wordt u een datapunt dat de app helpt om de snelheid van het verkeer op uw locatie te meten. De som van duizenden van deze datapunten resulteert in de accurate, realtime file-informatie waar iedereen van profiteert. Het is een vorm van passieve crowdsourcing die de kern vormt van diensten als Google Maps en Waze. Zonder deze constante datastroom zou realtime navigatie onmogelijk zijn.

Hier ontstaat echter een spanningsveld tussen collectief nut en individuele privacy en efficiëntie. Veel gebruikers laten hun locatievoorzieningen voor navigatie-apps op ‘Altijd aan’ staan. Dit betekent dat de app constant uw locatie kan volgen, ook wanneer u de app niet actief gebruikt. Dit heeft twee belangrijke nadelen. Ten eerste is er de privacy-implicatie: de techgigant achter de app verzamelt een zeer gedetailleerd profiel van uw bewegingspatronen. Ten tweede kost het constant monitoren van uw locatie significant meer batterijvermogen.

De fout is dus niet het delen van data, maar het onnodig en onbewust delen ervan. De meeste besturingssystemen bieden een intelligentere optie: ‘Alleen bij gebruik van de app’. Door deze instelling te kiezen, draagt u nog steeds bij aan de realtime verkeersinformatie wanneer u navigeert, maar stopt de datadeling zodra u de app sluit. Dit is de optimale balans tussen functionaliteit, privacy en batterijduur. U blijft een goede ‘verkeersburger’ zonder onnodig uw data of accu op te offeren.

Voor degenen die volledige data-soevereiniteit wensen, bestaan er alternatieven die privacy als kernwaarde hebben. Deze apps slaan bewust geen gebruikersdata op, maar bieden daardoor vaak minder accurate realtime verkeersinformatie. Het is een fundamentele afweging: wilt u maximale privacy of de meest nauwkeurige, datagedreven navigatie?

Wanneer levert omrijden meer stress op dan gewoon in de file blijven staan?

Een filemelding op uw scherm activeert direct de neiging om een alternatieve route te accepteren. Het voelt proactief en geeft een gevoel van controle. Echter, de ‘tijdwinst’ die een app belooft, is vaak een misleidende metriek. Het houdt geen rekening met een cruciale menselijke factor: de cognitieve belasting. Dit is de mentale inspanning die nodig is om een taak uit te voeren. Stilstaand of langzaam rijdend verkeer op een bekende snelweg veroorzaakt weliswaar frustratie, maar de cognitieve belasting is relatief laag. U hoeft niet actief te navigeren.

Een omleiding via onbekende straten, smalle wegen en complexe kruispunten verhoogt deze cognitieve belasting exponentieel. U moet constant letten op verkeersborden, fietsers, voetgangers en de aanwijzingen van de app. Elke beslissing, hoe klein ook, kost mentale energie. Deze actieve stress kan veel uitputtender zijn dan de passieve stress van het wachten in een file. Als de beloofde tijdwinst slechts enkele minuten bedraagt, is de kans groot dat u op uw bestemming arriveert met een hoger stressniveau en een legere mentale accu.

Drukke verkeersknooppunt met meerdere routekeuzes vanuit bestuurder perspectief

De beslissing om al dan niet om te rijden moet daarom een bewuste afweging zijn. Analyseer de voorgestelde route: gaat deze over brede, overzichtelijke provinciale wegen of door een doolhof van woonstraten? Soms is de meest rationele en minst stressvolle keuze om de file te accepteren, de radio aan te zetten en de situatie te ondergaan, zeker wanneer de vertraging beperkt is. Dit geldt in het bijzonder bij geplande werkzaamheden, waar omleidingen vaak lang en druk zijn.

Een concreet voorbeeld hiervan zijn de vele werkzaamheden in en rond Rotterdam. Zoals Rijkswaterstaat aangeeft, kunnen deze leiden tot aanzienlijke en voorspelbare vertragingen, zelfs op de omleidingsroutes. Volgens een analyse van Rijkswaterstaat over werkzaamheden in Rotterdam, is de extra reistijd vaak een vast gegeven.

Tijdens grootschalige werkzaamheden moeten weggebruikers standaard rekening houden met gemiddeld 30 minuten extra reistijd. In zo’n geval kan de file op de hoofdroute, hoe frustrerend ook, de meest voorspelbare en minst stressvolle optie zijn vergeleken met lange, overbelaste omleidingsroutes.

Hoe gebruikt u data-dashboards om als bewoner invloed uit te oefenen op het gemeentebeleid?

Als forens bent u niet alleen een gebruiker van de weg, maar ook een ervaringsdeskundige met waardevolle lokale kennis. Deze kennis kan worden omgezet in concrete invloed op het gemeentelijk verkeersbeleid, mits deze wordt onderbouwd met objectieve data. Veel burgers ervaren knelpunten in hun wijk, zoals structureel sluipverkeer of gevaarlijke kruispunten, maar meldingen hierover worden vaak als subjectief afgedaan. De sleutel tot succes is het combineren van uw persoonlijke ervaring met harde cijfers uit openbare databronnen.

In de metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) is er een krachtig instrument beschikbaar voor iedere burger: het MRDH Verkeersmodel. Dit is een openbaar online dashboard dat gedetailleerde inzichten geeft in verkeersstromen, intensiteiten en snelheden op het gehele wegennetwerk. In plaats van alleen te klagen over ‘drukte’, kunt u met dit model aantonen dat bijvoorbeeld op een specifieke straat in uw wijk de verkeersintensiteit tijdens de spits met 30% toeneemt, of dat de gemiddelde snelheid structureel te hoog ligt.

Door deze data systematisch te verzamelen en te presenteren, transformeert u uw melding van een anekdote naar een data-onderbouwd signaal. Dit verhoogt de urgentie en dwingt de gemeente om serieuzer naar het probleem te kijken. Het stelt u in staat om op hetzelfde niveau te communiceren als de verkeerskundigen van de gemeente: met feiten en cijfers. Deze aanpak van ‘civic tech’ geeft bewoners de macht om proactief bij te dragen aan de veiligheid en leefbaarheid van hun eigen omgeving.

Het omzetten van data naar actie vereist een gestructureerde aanpak. Het volgende stappenplan, gebaseerd op de mogelijkheden van het MRDH Verkeersmodel, biedt een concrete handleiding:

  1. Bezoek het MRDH verkeersmodel om inzicht te krijgen in de actuele en voorspelde verkeersstromen in de regio Rotterdam.
  2. Identificeer structurele knelpunten in uw wijk door de data op specifieke wegen en tijdstippen te analyseren.
  3. Download relevante cijfers en maak screenshots van de visualisaties die het probleem duidelijk aantonen als bewijsmateriaal.
  4. Dien een officiële melding in via het ‘Mijn Rotterdam’ portaal van de gemeente, waarbij u uw data-analyse als onderbouwing toevoegt.
  5. Presenteer uw bevindingen tijdens een bijeenkomst van de wijkraad om meer draagvlak te creëren en de druk op de gemeente op te voeren.

Forensen of in de stad wonen: wat levert netto de meeste vrije tijd op?

De dagelijkse strijd tegen de file roept een fundamentelere vraag op: is het optimaliseren van de reis wel de juiste strategie? De keuze tussen wonen in een rustigere buitenwijk en het dagelijks forenzen, of wonen in het duurdere, drukkere stadscentrum, is een complexe afweging van tijd, geld en levenskwaliteit. Het concept ‘netto tijdwinst’ is hierbij cruciaal. Het gaat niet alleen om de reistijd zelf, maar om de totale balans van werk, reizen, kosten en vrije tijd.

Wonen buiten de stad biedt vaak meer woonruimte voor minder geld, maar komt met de directe kosten van het forenzen. Dit zijn niet alleen de uren die u in de auto doorbrengt. De financiële impact is aanzienlijk. Volgens een analyse van TomTom zijn automobilisten in Rotterdam het duurst uit met gemiddeld 756 euro aan extra benzinekosten per jaar, puur door files. Daarbij komen nog de kosten voor onderhoud, afschrijving en parkeren, zowel thuis als op het werk.

Wonen in de stad, bijvoorbeeld in Rotterdam Centrum, betekent significant hogere woonkosten. Daar staat tegenover dat de reistijd drastisch kan worden gereduceerd, vaak tot een korte fietsrit of een snelle metroverbinding. De auto wordt voor dagelijks woon-werkverkeer overbodig, wat een enorme besparing in zowel tijd als geld oplevert. De gewonnen tijd, vaak 8 tot 10 uur per week, kan direct worden geïnvesteerd in werk, gezin, sport of ontspanning. Het is een directe verbetering van de levenskwaliteit.

De afweging is dus persoonlijk en financieel. Is de extra woonruimte en rust van een buitenwijk de dagelijkse ‘tijdsbelasting’ en de financiële kosten van het forenzen waard? De onderstaande tabel geeft een gesimplificeerd, maar verhelderend beeld van deze trade-off, gebaseerd op een vergelijking tussen wonen in Capelle aan den IJssel en Rotterdam Centrum.

Vergelijking Wonen: Capelle a/d IJssel vs. Rotterdam Centrum
Factor Capelle a/d IJssel Rotterdam Centrum
Reistijd werk (spits) 45-60 min 15 min (fiets/OV)
Parkeerkosten/jaar €0 thuis + €1.800 werk €600 vergunning
Woonkosten verschil Referentie +€400-600/maand
Netto tijdswinst 0 uur 8-10 uur/week

Te onthouden

  • Blindelings vertrouwen op een app is suboptimaal; algoritmes kennen uw persoonlijke voorkeuren voor comfort en veiligheid niet.
  • Cognitieve belasting is een reële kostenpost: een complexe sluiproute kan meer energie kosten dan passief wachten in de file.
  • Echte optimalisatie is holistisch: het omvat de juiste app-keuze, analyse van open data en een kritische blik op uw totale mobiliteitsprofiel.

Is uw eigen auto inruilen voor deelvervoer financieel voordelig voor een gezin?

Voor veel gezinnen in en rond Rotterdam wordt de eigen auto steeds meer een financiële last dan een vrijheidssymbool. De vaste kosten (verzekering, wegenbelasting, afschrijving, onderhoud) lopen continu door, zelfs als de auto het grootste deel van de dag stilstaat. De analyse van het totale mobiliteitsprofiel leidt dan ook vaak tot de vraag: is een eigen auto nog wel de meest efficiënte oplossing? Het antwoord ligt steeds vaker in een slimme mix van alternatieven, met deelvervoer als centrale pijler.

Het concept ‘mobiliteits-ecosysteem’ wint snel terrein. In plaats van één vervoermiddel voor alle ritten te gebruiken, kiest een gezin per rit het meest geschikte middel. Voor dagelijks woon-werkverkeer kan dit de (elektrische) fiets of het OV zijn. Voor de weekendboodschappen wordt een deelauto voor een paar uur gereserveerd. Voor vakanties wordt een grotere auto gehuurd. Deze flexibele aanpak elimineert de hoge vaste kosten van autobezit. De kosten worden variabel en zijn direct gekoppeld aan het daadwerkelijke gebruik. Uit onderzoek blijkt dat het effect aanzienlijk is; zo toont een analyse aan dat door initiatieven als Greenwheels alleen al 42.000 minder auto’s op straat staan in Nederland.

De adoptie van dit model groeit. Recente data toont aan dat in 2024 al 20% van de reizigers een vorm van autodelen gebruikte, wat de toenemende levensvatbaarheid van dit model aantoont. Voor een gezin in Rotterdam kan een plan er als volgt uitzien:

  • Doordeweeks: E-bike of metro voor woon-werkverkeer (met een NS/RET abonnement).
  • Weekendboodschappen: Een deelauto van MyWheels of Greenwheels reserveren voor 2-3 uur.
  • Kindervervoer: Een elektrische bakfiets aanschaffen of leasen voor korte ritten.
  • Uitstapjes en vakanties: Een deelauto of een traditionele huurauto boeken voor de benodigde periode.

Financieel gezien is de besparing vaak aanzienlijk. De bespaarde vaste kosten van een eigen auto (gemiddeld €300-€500 per maand) kunnen de variabele kosten van het deelvervoer ruimschoots dekken, zeker voor gezinnen die minder dan 10.000-12.000 kilometer per jaar rijden. Het vereist een mentaliteitsverandering – van bezit naar gebruik – maar het levert niet alleen financieel voordeel op, maar ook minder parkeerstress en een positieve bijdrage aan de leefbaarheid van de stad.

Begin vandaag nog met het analyseren van uw volledige mobiliteitspatroon. Door de inzichten uit dit artikel toe te passen, kunt u een persoonlijk plan opstellen om te ontdekken waar voor u de grootste winst – in tijd, geld en mentale rust – te behalen valt.

Veelgestelde vragen over navigatie en privacy in Rotterdam

Waarom hebben navigatie-apps mijn locatie nodig?

Apps gebruiken geanonimiseerde locatiedata van duizenden gebruikers tegelijk om een realtime beeld van de verkeersstromen te genereren. Uw data helpt dus om de file-informatie voor iedereen accuraat te maken.

Wat is het verschil tussen ‘Altijd aan’ en ‘Alleen bij gebruik’ qua locatie-instellingen?

Bij ‘Alleen bij gebruik’ deelt u enkel uw locatie wanneer de app actief op uw scherm is. Dit is de aanbevolen instelling omdat het uw privacy beter beschermt en de batterij van uw telefoon spaart, terwijl u nog steeds bijdraagt aan de verkeersdata wanneer u navigeert.

Bestaat er een privacyvriendelijk alternatief voor Google Maps of Waze?

Ja, er zijn alternatieven. De Nederlandse app Magic Earth, bijvoorbeeld, profileert zich door geen locatiegegevens of gebruiksgeschiedenis van haar gebruikers op te slaan, zoals vastgelegd in hun privacybeleid. De keerzijde is vaak dat de realtime verkeersinformatie minder accuraat kan zijn door het gebrek aan grootschalige gebruikersdata.

Rédigé par Bram Jansen, Logistiek adviseur en expert in zero-emissie stadsdistributie en mobiliteitstransities. Hij ondersteunt bedrijven bij de overstap naar elektrisch vervoer en het optimaliseren van supply chains in drukstedelijke gebieden.